Sanací ekologických škod se rozumí soubor opatření k nápravě škod způsobených lidskou činností na krajině nebo majetku. Realizace sanace je pak samotné odstranění příčin a následků způsobených škod popř. vč. následné revitalizace a rekultivace postiženého území.
Po odborné stránce sanace využívá poznatky geologických věd a dalších přírodních věd, především fyziky a chemie. Sanační ekologie je integrována z řady oborů, jako jsou sanační geologie, hydrogeologie, hydrologie, hydrochemie, geochemie, geofyzika, hydraulika, inženýrská geologie, mikrobiologie, stavební práce a ochrana životního prostředí.
Hlavním cílem sanací ekologických škod je prioritně získávání poznatků o kontaminaci a realizace opatření vedoucí k eliminaci, resp. odstranění znečištění podzemních vod, horninového prostředí a stavebních konstrukcí.
V České republice probíhá od počátku 90. let hlavně odstraňování ekologických zátěží vzniklých před privatizací, které jsou spojené s privatizovaným majetkem.
Státní majetek byl v minulosti často zatížen značnými ekologickými škodami vzniklými z provozu průmyslových a jiných podniků. V zájmu urychlení procesu jeho privatizace byl státní majetek převeden novým vlastníkům (tzv. nabyvatelům) i s těmito starými ekologickými zátěžemi. Zákonná právní úprava přitom přenesla právní povinnosti k odstranění těchto zátěží a odpovědnost za splnění limitů životního prostředí na nabyvatele, avšak s ohledem na nejasný rozsah ekologických zátěží tyto nebyly zohledněny v ceně za prodej státního majetku nabyvatelům. Česká republika se proto při privatizaci jednotlivým nabyvatelům na základě zvláštní smlouvy (tzv. ekologická smlouva) zavázala, že uhradí do určité předem stanovené výše (tzv. garance) náklady na odstranění těchto starých ekologických zátěží.
Práva a povinnosti státu při zajišťování těchto sanací a úhradě nákladů s nimi spojených vykonával Fond národního majetku a po jeho zániku k 1. 1. 2006 přešla agenda na Ministerstvo financí.
Samostatnou kapitolou je oblast ekologických škod vzniklých před privatizací těžebních hnědouhelných společností v Ústeckém a Karlovarském kraji. Program je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu (dále jen MPO). Kromě nákladů na vlastní realizaci opatření na odstranění ekologických škod jsou z tohoto programu hrazeny náklady související s realizací programu, tj. provádění supervizí, autorských dozorů, zpracování znaleckých posudků, oponentních posudků a metodických podkladů.
Sanace ekologických škod probíhá v některých případech i díky soukromým investorům, městům a obcím.
Ti mají možnost, při splnění předem definovaných podmínek, využít podporu z prostředků EU prostřednictvím dotačních programů OPŽP.
Operační program Životní prostředí umožňuje čerpat finanční prostředky z Evropského fondu pro regionální rozvoj a Fondu soudržnosti na projekty v oblasti ochrany životního prostředí.
3.3 – Rekultivace staré skládky;
3.4 – Dokončit inventarizaci a odstranit staré ekologické zátěže.
Pro následující programové období Operačního programu Životní prostředí 2021–2027 bude k dispozici specifický cíl 1.6 – Posilování ochrany a zachování přírody, biologické rozmanitosti a zelené infrastruktury, a to i v městských oblastech, a snižování všech forem znečištění.
ASS je členem a aktivně se účastní jednání tematické pracovní skupiny OPŽP 2021 – 2027 ve věci přípravy podmínek programů – Specifický cíl 1.6 C – Sanace.